Veel mensen voelen zich down na de vakantie: ze hebben last van de ‘post holiday blues’. De wekker gaat zoals gewoonlijk ’s ochtends weer. Hét geluid dat de plicht roept. Dan moet er opeens van alles gedaan worden. Er moet gewerkt worden! Ben jij vatbaar voor post holiday blues? Met onze motivatietips ben je binnen korte tijd weer stralend aan de slag! Vijf motivatietips:

1. Nee, ga niet meteen aan de slag!
Veel mensen voelen zich op de terugreis naar huis al somber. Dit komt door de gedachte: ‘Ik moet werken.’ Eenmaal thuis storten ze zich meteen op hun werk. Niet doen! Als je thuiskomt van je vakantie, dan moet je weer even acclimatiseren. Gun jezelf een dag of wat om te herstellen van je vakantie. Reizen is vermoeiend en jij wilt graag je zaakjes weer op orde hebben. Pak je koffers uit, ontspan en dan krijg je vanzelf weer zin om te werken.

2. Gun jezelf een pauze
Terugkeren naar werk na de zomervakantie is een overgangsperiode. Raak niet gefrustreerd over hoe lang het duurt voordat je dingen hebt ingehaald. Het kan enkele dagen duren om opnieuw aangepast te worden, en dat is prima. Blijf gefocust, ontspannen en kalm. Je bent terug in je routine voordat je het weet.

3. Plan iets leuks
Wat helpt het beste tegen je vakantiedip? Gewoon weer een nieuwe plannen! Oké, je bent net terug dus je loopt tegen wat uitdagingen aan qua vakantiedagen en goedkeuring van je mede-collega’s, maar je kunt het ook een stuk kleiner (maar niet minder leuk) aanpakken! Wat dacht je van een dagje sauna met vriendinnen of een heerlijk etentje met vrienden? Door het plannen van leuke dingen krijg je vanzelf weer positieve energie! Heerlijk toch die voorpret.

4. Beweeg en ga naar buiten
Zo simpel kan het zijn. Tijdens je vakantie leef je met name buiten, dat is natuurlijk hartstikke gezond. Niet alleen voor je fysieke conditie, maar ook maken je hersenen veel geluksstofjes, zoals dopamine aan. Je doet immers iets waar je heel blij van wordt. Natuurlijk zijn er veel invloeden die ervoor zorgen dat de aanmaak van deze geluksstofjes geremd worden, zoals stress. En dat wil je niet hebben! Dus ga naar buiten, maak een lunchwandeling, neem de trap en niet de lift of pak je fiets naar het werk in plaats van de auto. Met deze tips ben je verzekerd van een actief dagritme en zorg je ervoor dat je met een flinke dosis motivatie weer aan de slag kunt gaan!

5. Nieuwe ideeën opgedaan op vakantie? Voer ze uit!
Tijdens de vakantie heb je alle tijd om over je leven na te denken. Waarmee ben je tevreden? Wat kan er beter? Stel na de vakantie een lijstje ‘verbeterpunten’ op en ga ermee aan de slag. Wil je meer tijd doorbrengen met je kinderen en met je partner? Of het hardlopen eindelijk oppakken? Doe het. Wat houd je tegen? Zeg maar dag tegen de ‘post holiday blues’!