Vanaf dinsdag tank je gewone benzine met een vleugje bio-ethanol, kortweg E10. Tenminste, als je auto de nieuwe brandstof kan hebben, want helaas is niet iedere auto geschikt voor E10.

De waarschuwing is met name gericht aan oldtimerbezitters. Volgens automobielclub KNAC kunnen motoren in auto’s van voor 2000 niet goed tegen de nieuwe brandstof. Het bio-ethanol kan essentiële onderdelen als pakkingen en diverse rubber slangen lelijk beschadigen.

Is jouw auto geschikt voor E10?

Of jouw auto geschikt is voor E10, check je via de speciale website e10check.nl. Selecteer simpelweg het merk auto dat je rijdt en kijk in de lijst of jouw bolide E10 kan hebben.



Schiet niet direct in een stuip: je auto geeft er heus niet de brui aan als je per ongeluk één keertje E10 tankt. Maar als je een auto rijdt die (ver) voor de millenniumwisseling het levenslicht zag, doe je er goed aan om iets anders te tanken dan E10.

Geen E10. Wat dan wel?

En daar komen we direct bij de volgende vraag: wat kun je dan wél tanken, als je de E10-slang onberoerd moet laten? Als je een oldtimer rijdt, zou je kunnen uitwijken naar het duurdere Euro 98. Drie maatschappijen bieden op het moment van schrijven nog bio-ethanolvrije Euro 98 aan: BP (BP Ultimate), Shell (Shell V-Power) en Firezone (Premium 98).

Het minpunt hieraan is dat deze premium brandstoffen een stuk duurder zijn dan reguliere brandstoffen. Naar verwachting heeft de invoering van E10 overigens niet direct invloed op de prijs aan de pomp.

Geen pomp in de buurt met ethanolvrije premium brandstoffen? Dan kun je handmatig een speciaal goedje aan je benzine toevoegen dat de schadelijke effecten van bio-ethanol opheft. Klein nadeel: zo’n toevoeging is niet gratis. Reken op een paar tientjes per fles, maar daar kun je gelukkig wel meerdere tankbeurten mee vooruit.

Volledige bron van dit artikel: Hart van Nederland