Nepmailtjes lijken vaak zo echt dat veel mensen slachtoffer worden van phishing. Phishing is een vorm van internetfraude. Het bestaat uit het oplichten van mensen door ze te lokken naar een valse (bank)website, die een kopie is van de echte website, om ze daar – nietsvermoedend – te laten inloggen. Hierdoor krijgt de fraudeur de beschikking over deze gegevens met alle gevolgen van dien. De fraudeur doet zich hierbij voor als een vertrouwde instantie, zoals een bank. De meeste vormen van phishing gebeuren via e-mail.

Het is allereerst belangrijk om te weten dat je bank, creditcardmaatschappij, internetprovider of andere organisatie nooit per e-mail of telefoon vraagt om je inlogcodes of wachtwoorden door te geven. Krijg je de vraag, werk er dus niet aan mee en klik niet op een link in een e-mail die van een betrouwbare organisatie lijkt te zijn. Ze kunnen er bedrieglijk echt uitzien, zelfs met het logo van de organisatie.

Hieronder wordt uitgelegd hoe je een nepmail kunt herkennen.



  • Vaag of onduidelijk e-mailadres
    Een nepmail heeft misschien nog wel een normaal ogende afzender zoals de naam van de webwinkel of je bank onderaan in de tekst staan, maar vaak wel een onduidelijk e-mailadres als afzender. Bijvoorbeeld een afgeleide versie van de echte bedrijfsnaam of instantie. Controleer daarom het mailadres.• Algemene aanhef
    Word je aangesproken met hele algemene termen zoals ‘Geachte heer/mevrouw’ of ‘Beste klant’, let dan op. Als het wel echt het bedrijf of de instantie zou zijn waar je klant bent, dan staat in de aanhef meestal in ieder geval je achternaam en alleen ‘heer’ of ‘mevrouw’ ervoor, niet beide.

    Vraag om je persoonlijke gegevens
    In veel nepmails staat het verzoek om op een linkje te klikken om je persoonsgegevens ‘te controleren’, ‘bij te werken’ of ‘aan te vullen’. Ook kan je dan gevraagd worden in te loggen alsof je gaat internetbankieren. Doe dit nooit, want een crimineel kan je dan naar een valse website leiden en je persoonlijke gegevens in handen krijgen. Je bank, verzekeringsmaatschappij en overheidsinstanties vragen nooit via een e-mail naar persoonsgegevens. Je kunt het bedrijf of de instantie natuurlijk wel even bellen om te controleren of ze de e-mail hebben verstuurd. Gebruik hiervoor nooit de contactgegevens in de e-mail, maar zoek deze zelf op.

    Taalgebruik en vormgeving vreemd of onjuist
    De nepmails staan tegewoordig allang niet meer bol van de taal- en spelfouten. Ook de gebruikte logo’s en foto’s worden steeds professioneler. Kijk toch goed of je onregelmatigheden tegenkomt. Je kunt ook een eerdere mail van een bedrijf of instantie ernaast leggen ter vergelijking.

    Vraag om op linkjes te klikken of bijlage te openen
    Criminelen die nepmails versturen, hopen dat je op de link in de mail klikt of dat je een bijlage opent. Want ze willen op deze manier schadelijke software op je computer installeren zonder dat jij het merkt. Een zip-bestand met bijvoorbeeld facturen of aanmaningen is altijd verdacht, want deze worden nooit op deze manier verstuurd. Verwacht je toch een bestand? Neem dan contact op met de afzender om te vragen wat en hoe ze iets precies verstuurd hebben. Gebruik ook hiervoor nooit de contactgegevens in de e-mail, maar zoek deze zelf op.

Bron van dit artikel: veiliginternetten