Over het algemeen is het wel bekend dat het overslaan van maaltijden niet goed is voor je gezondheid en negatieve gevolgen kan hebben. Het overslaan van maaltijden is voor veel mensen wel herkenbaar. Bijvoorbeeld als je pas ‘s middags opstaat, ziek bent, een groot ontbijt hebt gehad waardoor je geen honger meer hebt of als je op dieet bent. Maar wanneer je een eetstoornis hebt, gebeurt dit misschien wel regelmatig. Maar wat doet dit eigenlijk met je lichaam?

Waarom drie maaltijden het advies is

Het advies van het Voedingscentrum is vooral belangrijk voor de gezondheid van de tanden, meldt woordvoerder Patricia Schutte. “In vrijwel al het eten en drinken zitten suikers en zetmeel, die worden omgezet in zuren. Die veroorzaken op hun beurt gaatjes.”

“Wanneer je je aan het advies van drie hoofdmaaltijden per dag houdt en niet vaker dan vier keer iets tussendoor eet, is de kans op gaatjes klein. Dan krijgt je gebit voldoende kans zich te herstellen.”

Problemen met de spijsvertering

Je lichaam heeft regelmatige voeding nodig om goed te kunnen functioneren. Het beste zou zijn om drie maaltijden te eten rond hetzelfde tijdstip en dit iedere dag weer. Maar soms is het in verband met planning en dagindeling niet mogelijk om altijd rondom hetzelfde tijdstip te eten. Wanneer je altijd heel onregelmatig eet of maaltijden overslaat, heeft dit gevolgen voor je spijsvertering en stofwisseling. Dit zal dan namelijk ook onregelmatig zijn en hierdoor raakt je lichaam in de war.

“Mensen die het ontbijt overslaan, hebben vaker last van overgewicht”

Je hormonen veranderen
Wanneer je maaltijden overslaat, kunnen de hormonen in je lichaam veranderen. Je cortisol verhoogt waardoor je meer stress voelt. Daarnaast treed er een verandering op in je insuline waardoor het eerst hoger wordt en daarna vermindert. Dit leidt tot problemen met het bloedsuiker en kan ook gewichtstoename als gevolg hebben.

Voordelen van een maaltijd overslaan

Het overslaan van een van de drie maaltijden kan, mits je niet snackt, zelfs voordelen hebben, weet Edith Feskens, hoogleraar Voeding en Gezondheid. “Zeker als er meer dan zestien uur gevast wordt, kan het gunstige effecten hebben. Dit wordt ook wel intermittent fasting genoemd.”

“Veel mensen ontbijten of dineren dan niet, of in ieder geval niet volgens de gangbare tijdstippen. Hierdoor ben je langer nuchter sinds de vorige maaltijd. Dat is gunstig voor de stofwisseling en het risico op overgewicht en diabetes type 2.”

Waarom het gunstig is, is nog niet helemaal duidelijk. “Het kan komen door gunstige effecten op de samenstelling van de darmflora, of doordat het beter aansluit bij het 24 uursritme van hormonen als insuline en leptine”, legt Feskens uit. “Maar het kan ook komen doordat het lichaam een deel van de tijd lage bloedsuikerspiegels heeft en dan vetzuren gaat verbranden.”

“Deze voordelen lijken niet te gelden voor de lunch, omdat je dan niet zestien uur kunt vasten. Echter kun je ook de lunch overslaan, hoewel ik die juist zie als belangrijkste maaltijd.”

Zorg voor gezonde eetgewoonten

Voor je gezondheid is het dus niet noodzakelijk om drie maaltijden per dag te eten of zeer regelmatig te eten. Het lijkt er vooral om te gaan dat je gezonde eetgewoonten hebt en aan de aanbevolen kilocalorieën komt.

“Het gaat vooral om de totale hoeveelheid energie die je op een dag binnenkrijgt en de hoeveelheid inspanning die daartegenover staat”

Edith Feskens, hoogleraar Voeding en Gezondheid

Heb je een gezond gewicht, dan ligt deze aanbeveling voor mannen op 2.500 en voor vrouwen op 2.000. Feskens: “Het gaat vooral om de totale hoeveelheid energie die je op een dag binnenkrijgt en de hoeveelheid inspanning die daartegenover staat.”

Woordvoerder Schutte adviseert wel om te ontbijten, lunchen en dineren: “Zo weet je zeker dat je voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt en het past goed bij de dagindeling van de meeste mensen.” Schrap je echter een maaltijd maar krijg je verder wel voldoende voedingsstoffen binnen, dan is dat niet erg, geeft ze toe.

Feskens vindt het wel tijd om de drie traditionele maaltijden iets meer los te laten. Ze tipt: kijk eens af bij de Zuid-Europeanen en Scandinaviërs. “Zij hebben de lunch als grootste, warme maaltijd. Dat is gezonder, omdat je lijf dan nog voldoende tijd heeft voor de spijsvertering. Plus, een zware maaltijd vlak voor het slapengaan gaat vaak samen met slecht slapen.”

Bron van dit artikel: Nu.nl / Voedingscentrum / Proud2bme