Red Bull en Monster zijn niet de gezondste energiedrankjes die er bestaan, maar dat mag geen nieuws heten. De drankjes zitten vol suiker en zuur en die combinatie is funest voor je gebit. Maar dat is lang niet het enige. Dit is wat er de volgende 24 uur met je lijf gebeurt nadat je een chemisch energiedrankje hebt gedronken.

Na 10 minuten
Als je een energiedrank drinkt, duurt het ongeveer 10 minuten voordat de cafeïne je bloed bereikt. Je hart- en bloeddruk gaan omhoog.

Na 15-45 minuten
In die tijd behaalt de cafeïne een piek in je bloed. Je voelt je een stuk alerter en geconcentreerder.



Na 30-50 minuten
Als alle cafeïne volledig is geabsorbeerd reageert je lever ook door meer suiker in je bloed te pompen.

Na een uur
Je lichaam begint aan een suikerdip en het effect van de cafeïne houdt op. Je begint je moe te voelen en je energieniveau daalt.

Na 5-6 uur
Het duurt 5-6 uur voordat je lichaam de cafeïne voor de helft heeft afgebroken. Bij vrouwen die de (anticonceptie)pil slikken, duurt het dubbel zo lang.

Na 12 uur
Zo lang duurt het bij de meeste mensen voordat de cafeïne volledig uit het bloed is. Hoe snel dat gebeurt, hangt af van heel veel factoren – variërend van leeftijd tot activiteit.

Na 12-14 uur
Cafeïne is ook een soort drug. Mensen die het veel binnenkrijgen kunnen dan ook afkickverschijnselen krijgen in de 12-14 uur na de laatste dosis. Dat zijn symptomen als hoofdpijn, lichtgeraaktheid en verstopping.

Na 7-12 dagen
Uit onderzoek blijkt dat dit het tijdsbestek is waarin je lichaam gewend raakt aan je dagelijkse cafeïne-inname. Dat betekent dat je het effect ervan minder voelt (en dus nog meer cafeïne nodig hebt).

Eerste hulp
Cafeïne is een handige manier om alert te blijven als je ’s middags inkakt of ’s avonds laat moet rijden. Af en toe een blikje Red Bull kan niet zoveel kwaad. Een blikje van 250 ml bevat 80 milligram cafeïne – dat is nog ruim binnen de maximum aanbevolen dagelijkse hoeveelheid van 400 milligram. Wel bevat het enorm veel suiker en calorieën. Samen met cafeïne kan dat leiden tot angsten, maagpijn, uitdroging en een verhoogde hartslag. In Amerika zijn er tussen 2007 en 2014 dubbel zoveel mensen op de eerste hulp beland als gevolg van het drinken van (veel te veel) energiedrank. Als je behoefte hebt aan een shotje cafeïne, is het dus een stuk slimmer om even bij te komen met een ‘gewone’ kop koffie.

Volledige bron van dit artikel: Libelle.nl