In de afgelopen 20 jaar is het aantal mensen met een burn-out verdubbeld volgens de Arbo Unie. Als we hieraan niets doen dan zal in 2030 een kwart van de werkenden thuis zitten of minder kunnen werken.

Er zijn verschillende signalen die duiden op een naderende burn-out, maar probeer dat voor te zijn door op de volgende dingen te letten.

1. Zeg nee

Als je een ja-knikker bent, neem je vaak teveel werk aan. Je wil je baas niet teleurstellen en denkt dat je er goed aan doet om alles wat zij of hij jouw kant opgooit aan te nemen. ‘Ja hoor, dat lukt me wel,’ hoor je jezelf dan zeggen terwijl het zweet uitbreekt en de paniek toeslaat. Probeer vaker nee te zeggen, of duidelijk aan te geven dat je het graag zou willen doen, maar dat je nog andere taken hebt die eerst af moeten. Daarna kun je pas de volgende opdracht aannemen. Duidelijke deadlines voor jezelf en je baas stellen werkt het beste.



2. Geef toe

Soms ben je gewoon moe of is de inspiratie ver te zoeken. In plaats van het te forceren, is het verstandiger om een stap terug te nemen. Loop een rondje en adem diep in en uit. Laat het negatieve gevoel toe, accepteer dat dit gewoon even niet je dag is. Als je het met alle macht wegstopt en door blijft knallen, loop je geheid een keer tegen die burn-out muur aan. Er is niets mis met je af en toe iets minder vrolijk voelen.

3. Plan pauzes

Ja, plannen. Dus niet alleen nemen. Als je voorneemt om af en toe een pauze te houden kunnen de deadlines ervoor zorgen dat je ‘toch maar wel’ achter je bureau luncht. Als je duidelijk in je agenda momenten inplant, net als een meeting, is de kans groter dat je het ook écht doet. De (korte) pauzes kunnen een wandeling naar het koffieapparaat aan de andere kant van het kantoor zijn, een 10 minuut durende meditatie of even offline gaan. Als je deze tijd voor jezelf neemt, krijg je weer nieuwe energie en word je geïnspireerd. Het zijn meestal op de momenten dat je niet geprikkeld wordt, dat je de beste ideeën krijgt.

4. Verander van locatie

Het is fijn om je eigen bureautje te hebben, met je eigen plant, foto van je kat en thee-verzameling. Maar het is goed om af en toe een verandering in te voeren. Joel Runyon heeft het veranderen van werkplek omgedoopt tot ‘workstation popcorn.’ Dit is vooral een interessante methode voor freelancers. Heb je meerdere opdrachten, kies dan meerdere locaties om ze uit te werken. Dus, begin in het koffietentje bij je om de hoek voor opdracht #1, heb je die af, verhuis je naar locatie #2 voor de volgende opdracht enzovoorts. De afwisseling is goed voor je en is een efficiënte manier om dingen af te ronden en af te tikken.

5. Wees je eigen grootste fan

We hebben de neiging om ons druk te maken om de toekomst, in negatieve zin. Heb je een groot project dat je moet presenteren aan je collega’s? Dan bedenk je alle mogelijke doemscenario’s: ik vergeet wat ik wilde vertellen, ik stotter, ik zeg iets doms, het zal ze wel niet interesseren, straks vragen ze iets waar ik het antwoord niet op weet. Probeer het om te draaien en je voor te stellen hoe geweldig je het straks gaat doen. Bekijk het dus vanaf een positieve kant. Je gaat straks een hele goede presentatie geven, je collega’s inspireren meer uit het project te halen en ze motiveren om met jou samen een geweldig product neer te zetten. Een beetje geloven in jezelf dus.

6. Gun jezelf wat een ander je zou gunnen

Gun jezelf wat je moeder, vriendin of partner je zou gunnen. Zelf bezuinig je snel op een ontspannende behandeling zoals een massage, want ‘het is te duur’. Maar je moeder? Die zou het je wél gunnen.

Probeer de situatie vanuit hun oogpunt te bekijken. Behandel jezelf op een liefdevolle manier, precies zoals een ander je zou behandelen.

Volledige bron van dit artikel: Bedrock