Heb je moeite met in slaap vallen? Lig je lang wakker voor je in slaap valt? Gemiddeld duurt het 30 minuten voordat je in slaap valt. 

Hierbij 6 tips hoe je makkelijker in slaap kan vallen;

1. Slaapkamertemperatuur

Wanneer je in slaap valt, daalt je lichaamstemperatuur een klein beetje. Hierdoor wordt het slaaphormoon melatonine gestimuleerd. Dit slaaphormoon kun je opwekken door de temperatuur in je kamer wat koeler te maken. De ideale slaapkamertemperatuur is tussen de 15 en 19 graden. 

2. Stress

Eén van de meest voorkomende redenen voor slaaptekort is stress. Als je veel aan je hoofd hebt ga je daar vaak over piekeren terwijl je in bed ligt. En minder slapen, is nog meer stress. Het helpt om je zorgen of de dingen die je moet regelen van je af te schrijven. Dan heb je minder aan je hoofd en lig je er niet over te piekeren in bed. 

3. Afleiding

Veel mensen hebben nog erg veel afleidingen in hun kamer. Hou je telefoon, laptop en andere elektronica weg van je bed. Dit zorgt niet alleen voor afleiding, het blauwe licht in deze apparaten zorgt ook dat je minder melatonine aanmaakt. 

Zorg ook dat je geen flikkerende lampjes in je kamer aan hebt staan zoals een digitale wekker. Het klinkt misschien vanzelfsprekend, maar je slaapt beter als je kamer volledig donker is. 

4. 4, 7, 8-methode

Dit is wat je moet doen:
1. Adem gedurende 4 seconden heel rustig door je neus
2. Houd je adem 7 seconden in
3. Adem heel rustig uit door je mond gedurende 8 seconden.

Als je gestresst bent of angstig, neemt de adrenaline in je bloed enorm toe en ga je sneller ademhalen. Deze ademhalingsoefening werkt dus eigenlijk als een soort van kalmeringsmiddel. Als je expres je ademhaling naar beneden haalt, dan dwing je je hart om langzamer te gaan kloppen en dat maakt je heel snel heel kalm. Hetzelfde werkt ook zo voor je geest, omdat je je heel simpel concentreert op je ademhaling. Je realiseert je het misschien niet, maar je centrale zenuwstelsel vermindert langzamerhand activiteit en gevoelens van angst en stress verdwijnen. Zodoende ontspant je hele lichaam. De ‘4-7-8’-methode is al heel eeuwen in gebruik door Indiase yogi.

5. Hersenloze dingen doen

Je moet jezelf soms even resetten, net als een computer. Veel mensen blijven in bed liggen als ze merken dat het niet lukt om in slaap te vallen, dat is niet slim. ‘Reset’ jezelf even door uit bed te stappen en iets hersenloos te gaan doen. Loop even naar de keuken voor wat water, lees een paar saaie bladzijdes van een tijdschrift en probeer het daarna nog eens.

6. Wakker blijven! 

Dit klinkt misschien een beetje raar, maar omgekeerde psychologie werkt vaak voor mensen. Zoals jezelf dwingen om wakker te blijven. Tijdens een onderzoek van de universiteit van Glasgow kwamen ze erachter dat je sneller in slaap valt als je wakker probeert te blijven en je ogen open probeert te houden.

Bronnen van dit artikel: BNN/VARA en Slaapinfo